La geologia i la mineria al Baix Llobregat.
Collbató, 17 i 18 de novembre de 2023
La comarca del Baix Llobregat està situada al sector central de la costa catalana. És un territori mediterrani que s’estén de forma allargada, resseguint el riu Llobregat, des de la seva desembocadura fins a la muntanya de Montserrat. A causa de la gran riquesa geològica – tenim representades dues de les unitats geològiques principals de Catalunya: el Sistema Mediterrani i la Conca de l’Ebre on trobem gran diversitat de sòls, unitats litològiques, dipòsits minerals i recursos hídrics, els quals han permès garantir la demandes de matèries al llarg dels temps.

Amb aquestes 12es Jornades de Patrimoni, organitzades pel Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat, L’ajuntament d eCollbató i el Consell Comarcal del BL, es volia reflexionar i donar a conèixer la rica i valuosa diversitat geològica i minera de la comarca des de tres vessants: l’aprofitament dels recursos geològics; l’afectació de la geologia a la planificació urbanística i la contribució que fa la geologia a una forma de viure més vinculada i connectada a la natura gràcies a les eines que ens proporciona el coneixement geològic.
El Grup Mineralògic Català hi ha participat amb una ponència sobre el patrimoni mineralògic, de vegades oblidat en fer estudis de patrimoni miner o geològic.

Divendres 17 de novembre. Es va fer l’obertura institucional a càrrec de Gemma Rodríguez, alcaldessa de Collbató. A continuació Genoveva Català, presidenta del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat va agrair l’esforç tan institucional com dels assistents per a que es poguessin fer les Jornades. I per acabar, Lidia Muñoz, consellera de Cultura i Memòria Democràtica del Consell Comarcal del Baix Llobregat, va donar suport a aquestes activitats que posen en valor el patrimoni baixllobregatí.
10.00 h Una interessant conferència: “El patrimoni geològic del Baix Llobregat”, a càrrec de Roberto Espinola, geòleg, hidrogeòleg i màster en enginyeria ambiental, autor dels itineraris pel Baix Llobregat publicats pel CECBLL, amb itineraris geoturístics que permeten visitar i comprendre els principals elements geològics més representatius i singulars de la comarca del Baix Llobregat. En Roberto ens va parlar de diversos indrets geològics, des del delta fins a Montserrat, seguint la columna vertebral que és el riu Llobregat. També es va parlar dels recursos hídrics com a patrimoni.

10:45 h Conferència: “La importància dels estudis geològics en la planificació urbanística”, a càrrec de Carme Puig. Subdirectora de Geologia i Geofísica de l’Institut Geològic i Cartogràfic de Catalunya. Ens va deixar palesa la importància dels estudis geològics a l’hora de construir des de cases a grans infraestructures. També ens va exposar les nombroses eines que l’ICGC posa a disposició del públic per internet i/o sota comanda.
12:00 h Presentació de ponències i taula rodona.
- Josep Bosch. Conservador de Patrimoni Cultural del Museu de Gavà. Va parlar de la importància de la variscita com a material no només de guarniment i intercanvi si no com a generador de diferències socials entre miners i intermediaris entre poblacions de fa més de 5000 anys.

- Marc Campeny. Conservador de mineralogia del Museu de Ciències Naturals de Barcelona. Va fer entendre com la mineria esdevé un recurs estratègic per a l’economia actual pel que fa a les noves tecnologies i com l’ésser humà ha passat d’emprar mitja dotzena de metalls a quasi tota la taula periòdica actualment.

- Manel Edo. Prehistoriador i director de les excavacions de la cova de Can Sadurní de Begues. Va presentar el llibre La prehistòria de Begues i el massís de Garraf nord-oriental, on es documenta el patrimoni arqueològic i històric del municipi de Begues a través dels resultats obtinguts en els més de 40 anys d’excavacions a la cova de Can Sadurní, però també als altres jaciments del terme com les coves de Cassimanya o de Can Figueres.


- Joan Rosell. Químic i mineralogista, president del Grup Mineralògic Català. Vam presentar els darrers estudis sobre les mines de ferro de Rocabruna, a Bruguers. Es va deixar ben clar la importància d’establir lligams de col·laboració entre entitats com el Grup i les universitats, museus i administració. També es va voler fer èmfasi en que els treballs de mineralogia posen sobre la taula el ric patrimoni mineralògic que tenim al Baix Llobregat i a Catalunya i que cal gestionar de forma que tant els “acadèmics” com els “aficionats” puguin gaudir-ne plegats.


Foto cortesia de Xavier Riu.
- Vinyet Solà. Hidrogeòloga de la Comunitat d’Usuaris d’Aigües del Delta del Llobregat (CUADLL). Ens va posar el nus a l’estómac quan va mostrar com estan els nivells freàtics de la conca baixa del Llobregat. Ja cal que estalviem aigua i que plogui…

A la tarda, després d’un dinar de germanor, vam anar a visitar les coves del Salnitre.

Diumenge 18 de novembre

PARADA 1. Turó de la Gatxarela
Desplaçament a la parada en cotxe: 10 minuts. Durada parada: 60 minuts amb introducció general de la sortida i explicació de la parada. En aquesta parada observarem un contacte geològic entre dues unitats litològiques ben diferenciades i que conformen una discordança angular.
PARADA 2. Pliocè del Papiol
Desplaçament a la parada 2 en cotxe: 10 minut. Durada Parada: 30 minuts. En aquesta parada veurem sediments argilosos del Pliocè amb un elevat contingut paleontològic.

PARADA 3. Les Escletxes del Papiol
Desplaçament a la parada 3 en cotxe: 5 minuts. Durada Parada: 45 minuts. En aquesta parada podrem visitar les restes d’un vistós escull coral·lí del Miocè amb fauna fòssil i d’altres aspectes geològics d’interès.

Podeu trobar més informació i els “powerpoints” de les presentacions al web del Centre d’Estudis Comarcals del Baix Llobregat
PDF de la xerrada

