EL G.M.C. participa al Geolodia

EL G.M.C. participa al Geolodia

Carles Castanera

El passat dissabte 11 de maig es va celebrar a tot l’Estat el Geolodia. Es tracta d’un conjunt d’excursions gratuïtes guiades per geòlegs i coordinades per la Sociedad Española de Geología amb l’objectiu d’apropar la geologia a  tota mena de públic.

Fruit dels contactes del nostre company i vocal de fires Prudenci Gatell amb els organitzadors, es va proposar per primer cop que el G.M.C. col·laborés amb el Geolodia per a donar una visió complementària al tema purament geològic. Així, es va dissenyar un itinerari per la zona de Bellesguard, a la Serra de Collserola, Barcelona Ciutat amb el títol “Minerals, pedreres i tectònica. La història més antiga de Barcelona i la Serra de Collserola”.

Amb aquest objectiu Prudenci i jo mateix ens vam instal·lar a la primera parada, al costat del  Monestir de Sant Maties, per sobre del cementiri de Sant Gervasi, on podíem ensenyar in situ les principals roques i minerals de la zona, donat que el seu mur està construït amb roques d’una pedrera veïna.

Fins a quatre grups d’entre 10-18 persones van  passar  per on érem i van escoltar atentament les completes explicacions de Prudenci sobre les principals mines de Collserola i les meves sobre les mineralitzacions de Bellesguard.

Especialment interessats se´ls va veure quan els vam ensenyar mostres minerals que  vam portar-hi expressament per a il·lustrar les nostres explicacions. També alguns d’ells van interessar-se per saber més de la nostra associació i les seves activitats, repartint-los tríptics informatius.

Amb l’últim grup ens hi vam afegir i així vam fer tot l’itinerari amb la resta de la gent.

A continuació s’ensenyava un contacte de la granodiorita amb la roca metamòrfica, explicant el metamorfisme al voltant del batòlit de magma, causant de les mineralitzacions prèviament comentades. També vam visitar una antiga pedrera i allà ens va passar l’anècdota del dia. Resulta que hi havia un home d’uns bons 70 anys prenent el sol a pèl mentre escoltàvem les explicacions sobre les cornianes i els dics de roques filonianes que les tallen. En un moment donat, l’home es va aixecar i va tenir el detall de posar-se els pantalons abans d’acostar-se i comentar-nos que allà anaven molts a picar perquè hi havia or que ell havia vist (suposem que deu ser la calcopirita que es troba en la zona habitualment com a petits punts daurats) i que en unes obres properes sortia “arena pura y pepitas de oro que brillaban mucho”.

Més amunt, des del mirador situat a la carretera de les Aigües i amb unes vistes espectaculars sobre el pla de Barcelona, van aprofitar per a explicar la formació de la Serralada Litoral durant l’orogènia alpina i com la posterior fase distensiva durant el Neogen amb un sistema de falles de direcció NE-SO va fer que alguns blocs s’aixequessin (les Serralades Litorals) i d’altres s’enfonsessin (la fossa tectònica del Vallès-Penedès i el pla de Barcelona).

Per últim, també vam poder observar in situ les deformacions  produïdes durant l’orogènia herciniana al Carbonífer i els plegaments associats a l’orogènia alpina.

El balanç d´aquesta col·laboració crec que ha estat molt positiu, tant per a nosaltres com per als companys geòlegs i per al públic, a causa dels comentaris de la gent i  les felicitacions rebudes pels organitzadors i que aquests ens van traslladar.

Pensem que per al nostre Grup és molt bo participar en aquest tipus d’iniciatives de difusió de la cultura mineralògica i del nostre patrimoni miner, així com el fet de donar-nos a conèixer en d’altres àmbits perquè se’ns conegui i se’ns tingui en compte com a referents en aquests temes.

De cara a l’any vinent tenim la porta oberta a tornar a participar-hi. Ja estem pensant en proposar un itinerari que combini geologia i mineralogia. S’accepten les vostres suggerències…

Deixa un comentari